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004 DIS.PLAYCE - R

artist: dis.playce
titel: R
cover art: Claudio Pfeifer, Stephane Leonard, Martin Eichhorn
format: CD
general: naivsuper NASU 004
all done by dis.playce
recorded between 2002-2004
mastered at ICEM
released by naivsuper
p + c 2005 naivsuper & dis.playce
all rights reserved
€ 12.00 ADD TO CART GO TO SHOP

tracklist:
R1 = 2.02.992 // R2 = 6.08.266 // R3 = 6.53.173 // R4 = 5.01.426 // R5 = 6.58.257 // R6 = 3.45.463 // R7 = 6.16.975 // R8 = 7.42.088
full-length: 46:01 min

"Wild and adventurous - thousands of spirals falling apart shattering crisply like glass on concrete constantly rebuilding themselves. Reminiscences of jungle music, overwhelming and mesmerizing. Extrinsic at first becomming confident more and more. Fieldrecordings, communication between sounds of future cities in dependence on the tradition of contemporary music and musique concrete..."

R is a fulminate debut. The creation of the album took three years and illustrates the artistic development of the young composerduo. Every track is based on a unique theme like a phenomenon, a musical shape. Be it a self imposed restriction to certain sound materials, be it a technical process or a special working method, they all express dis.playce´s genuine concern for atmosphere and feeling. dis.playce started working in 2002 mainly with sound material from an old analog synthesizer, which was then processed digitally. Two pieces are almost completely made of concrete sounds. The latest tracks are based on the experience of live concerts, the communication between sounds, room and audience. They are completely digital made using custom software. R is diversified, versatile, playful and very fragile even though it has a well balanced compositional strength.

"Wild und ereignisreich, wie tausend Spiralen die in sich zerfallen und sich immer wieder neu errichten. Anklänge an Junglemusik, unbändig und zügellos, erst fremd und dann seltsam vertraut. Fieldrecordings, Kommunikation zwischen Klängen einer surrealen Zukunftsgroßstadt in Anlehnung an die Tradition Neuer Musik und music concrete."

R ist dis.playces fulminantes Debut. Die Entstehung erstreckte sich über drei Jahre und zeigt auf erstaunliche Art und Weise die Entwicklung der zwei Komponisten.
Jeder Track hat ein Thema: ein Phänomen, eine Gestalt, um die es geht. Dieses Thema kann rein musikalisch sein, eine Beschränkung auf eine bestimmte Klasse von Klangquellen, ein technisches Verfahren oder etwas außermusikalisches. Die ersten im Jahre 2002 entstandenen Stücke arbeiten hauptsächlich mit Material aus Improvisationen mit einem analogen Synthesizer, welches dann zur Grundlage für digitales Processing wurde. Zwei Stücke sind beinahe ausschließlich aus konkreten Klängen komponiert. Die jüngsten Stücke bauen auf der Erfahrung von Liveauftritten, der Kommunikation mit Raum und Publikum auf. Sie wurden mit Hilfe von selbstgeschriebener Software komplett am Computer komponiert und produziert. R ist abwechslungsreich und vielfältig, behält sich aber trotz seiner, für moderne Komponisten, überraschenden Verspieltheit eine gewisse Strenge und Geschlossenheit.

REVIEWS

THE WIRE 8/2005

The cover design of shattered typography that spreads like shards of broken glass or chunks of shrapnel perfectly describes the musical contents within - an ingenious collage of glitch, ambience and noise. Seamlessly assembled by Maximilian Marcoll and Hannes Seidl, R´s nine sections switch from full force electro boost to dripping tap, laptop sound sculpting in mere seconds. Emotions are tossed like salad, while sounds are explored and blended into a heady cocktail of mixed moods and itchy atmospherics.
Dis.playce displace twist the accepted formula of contemporary electronic music into another, more ungainly contortion. (Edwin Pouncey)

Testcard # 15

Squeak, shake, clonk, hiss. The Nintendos are on release. Maximilian Marcoll and Hannes Seidl have recorded an electro album on which everything has been condensed to the utmost imaginable degree. Breathless. An adventure. It’s not concerned with noise but with a permanent re-input of sonic information which apparantly starts to emancipate itself straight afterwards, twitching boisterously through space. Passages that persist, that developed according to a clear-cut pattern are scarce. Rather space is being opened up for a (seemingly) anarchy of sounds. Chaos would be the wrong denomination for this (as always within the context of anarchy). Playfulness pins it down much better. (Martin Büsser)

GOON Magazin (Herbst 2005 Ausgabe)

Patch and Fragment - The composer duo dis.playce
On their debut album ‘R’ Maximilian Marcoll and Hannes Seidl present electronic music which seems to be the outcome of their reasoning with an extreme sound-aesthetic position. Although the choice of the basic sonic material doesn’t show any dogmatic approach the compositions altogether are shaped stylistically by an abstract, sharp-edged percussive texture. Thus synthetic sounds, recorded sounds and orchestra samples are being edited by aid of the 1985 developed software Csound or the environment COOPER, which has been programmed by Maximilian Marcoll in Max/MSP. However the result cannot be framed by neither sonic referentiality nor spectral abundance. The compositions which appear to be extremely broken up into patches regarding the frequency spectrum are defined by a modular structure of non-causal layering of fragments. The listener is continuously confronted with the paradox of on the one hand carefully presented but on the other hand seemingly arbitrary eruptions. The configurations waver in a dramatic equation tilting towards brute clenchedness and its iterative relaxation. ‘R’ is the description of this state in small parts. (Jan Thoben)

Bad Alchemy # 48

The release department of a Bremen/Berlin based artist collective engaged in audiovisuals and dedicated to making films, producing sound collages and composing experimental music, put this specimen of their post avant-garde adventures’ current direction into my mailbox. Already the eye catching cover by the naivsuper design team shows that the eyes are invited to listen too. Dis.playce is a duo consisting of Maximilian Marcoll (*1981), drummer and former head of the Ensemble für zeitgenössische Musik (Ensemble for contemporary music), Lübeck, and Galette Seidl (*1977 in Bremen). They founded in 2002 when both of them were studying composition at the Folkwang-Hochschule (Folkwang college), Essen. In the meantime being regarded with multiple stipends and awards Seidl continued his studies at the IEM Graz and is currently working with the Ensemble Modern. Being an electro-duo they work with analogue synthesizers and digital processing, or with laptops and the gaming environment COOPER as well as pieces of electronic construction units. With this equipment and the help of self rolled softzware they generate a series of controlled sound ex- and implosions out of samples and field recordings. Each of the 8 tracks is characterized by a carefully chosen construction process or a concrete emphasis on material. As in the microphone R5 plastic foils and beer cans are being exploited as sources. In R6 water and body sounds serve as sonic foil. In R7 insects play the main part and in the somewhat immersed R8 some additional pulverized orchestra samples. The sequence R1 – R8 is reflecting the progress in material and the growing ability to handle complex noise art. The abstract and the concrete converge energetically straight from the beginning when dis.playce are turning sonic space with ardour into a four dimensional Pollock-like dribbling, when they expose sound molecules to electron fire and provoke harsh collisions.
New music for new processes, sonic fiction without cheesy romantics but with sensors reaching deep into thunderstorms of electrons and particle hails. (Rigobert Dittmann)

oscillate.it

Verbindung unterbrochen

A few years ago, sometimes you picked up the phone and all you heard were these shrill, high pitch screaming noises sent by a computer. Communication undecipherable to humans. Every time this happened you thought you’re ears were severely hurt and put down the phone. But not this time. This time you start listening. Your brain starts to realize there are patterns within the noise. You’re strangely absorbed, sucked in and opened up to a genuine new layering of distorted sonic artefacts. You feel like being the partitioned input of a recursive algorithm producing chaos. “R” is the name of the new album issued by the german composer duo dis.playce on the adventurous art label naivsuper. By using laptops, self-coded software and bits and pieces of electronics Hannes Seidl and Maximilian Marcoll create multi dimensional spaces populated by centres of gravity around which fragments circulate discontinuously, broken up over and over again and rearranged by acoustic laws of physics and fantasy. Sonic quanta, neither particles nor waves. And when you finally put down the phone after extreme phases of floating above ground reality seems blurringly sharp. (Lars Marstaller)

Vital Weekly #488

Another new CD / CDR label from Germany, even when the release by Dis.Playce is already the fourth one, this is my introduction. dis.playce is the ongoing collaboration between Maximilian Marcoll and Hannes Seidl from Essen, who have been playing together since 2002. Besides using custom written software on their laptops they use electro-acoustic devices such as small coils, piezo elements or alarm signals. The material on their CD was recorded between 2002 and 2004. It took some time before the release grew on me. Upon initial hearing I thought the material was too restricted to the realms of microsound, even when there were a few outbursts of noise, with the usual glitches, cracks and careful built ups, but after a few rounds of listening, the fine dynamics of this release started to work. Dis.Playce knows how make a good balance between the ever so careful side of microsound, but it's the occasional noise elements that make this into a finely shaped work that is full of tension and surprise. Elegant and delicate but with a sharp edge. (Frans de Waard)

REZENSIONEN AUF DEUTSCH

THE WIRE 8/2005

Das Coverdesign zersplitterter Typographie, welches sich wie Stücke gebrochenen Glases oder Klumpen von Splittern über das Cover verteilt, beschreibt perfekt den musikalischen Inhalt – eine scharfsinnigen Collage aus Störgeräuschen, Ambience und Noise. Nahtlos perfekt zusammengebaut von Maximilian Marcoll und Hannes Seidl, R´s neun Teile wechseln von volle Kraft elektro Power zu tröpfelnder klopf, Laptop Soundmodulation in nur wenigen Sekunden. Emotionen werden herumgeworfen wie Salat, während Klänge erforscht und zu einem schweren Cocktail gemischter Stimmungen und knisternder Atmosphären vermischt werden. Dis.playce versetzt der gängigen Formel zeitgenössischer elektronischer Musik eine Wendung zu einer anderen mehr unbekümmerten Verzerrung. (Edwin Pouncey)

Testcard # 15

Quietsch, rüttel, schepper, zisch. Die Nintendos haben Ausgang. Maximilian Marcoll und Hannes Seidl haben ein Elektronik-Album aufgenommen, auf dem alles nur denkbar verdichtet wurde. Atemlos. Ein Abenteuer. Es geht dabei nicht um Noise, sondern um permanentes Neueinspeisen von Klanginformation, die sich kurz darauf zu verselbständigen scheint, wild durch den Raum zuckt. Länger anhaltende, sich stetig nach einem klar erkennbaren Muster entwickelnde Passagen gibt es selten. Vielmehr wird hier Raum eröffnet für eine (scheinbare) Anarchie der Klänge. Chaos wäre hierzu die (im Kontext von Anarchie ja auch immer schon) falsche Bezeichnung. Spielfreude und Spieltrieb treffen das dann wohl schon eher. (Martin Büsser)

GOON Magazin (Herbst 2005 Ausgabe)

Parzelle und Fragment /
Auf ihrem Debüt „R“ präsentieren Maximilian Marcoll und Hannes Seidl elektronische Musik, die das Resultat der Auseinandersetzung mit einer klangästhetischen Extremposition zu sein scheint. Wenngleich die Wahl des klanglichen Ausgangsmaterials jedem dogmatischen Ansatz entbehrt, so sind doch die Kompositionen durchweg geprägt von einer Stilistik der abstrakten scharfkantig-perkussiven Textur. So werden synthetisierte Klänge, aufgenommene Klänge und Orchestersamples mit Hilfe der 1985 entwickelten Software Csound oder der von Maximilian Marcoll in Max/MSP programmierten Umgebung COOPER editiert. Das Resultat entzieht sich allerdings sowohl klanglicher Referenzialität als auch spektraler Reichhaltigkeit. Vielmehr zeichnen die hinsichtlich des Frequenzspektrums extrem parzelliert angelegten Kompositionen sich durch die modulare Struktur nicht-kausaler Fragmentschichtungen aus. Der Hörer ist beständig mit dem Paradox sorgfältig inszenierter und doch unwillkürlich wirkender Ausbrüche konfrontiert; die Gefüge wanken in einer dramatischen Kipplage zwischen brachialer Geballtheit und deren iterativer Entkrampfung. „R“ ist die Beschreibung dieses Zustands in kleinen Teilen. eher. (Jan Thoben)

Bad Alchemy # 48

Die Konservenabteilung eines audiovisuell engagierten Bremer / Berliner Künstlerkollektivs, das sich dem Filmemachen, Herstellen von Klangcollagen und Komponieren Experimenteller Musik verschrieben hat, legte mir diese Hörprobe für die Ausrichtung ihrer postavantgardistischen Abenteuer in den Briefkasten. Dass das Auge mithören darf, zeigt schon das ins Auge fallende Klappcover im naivsuper-Team-Design. Dis.playce ist ein Duo aus Maximilian Marcoll (*1981), Schlagzeuger und ehemaligen Leiter des Ensembles für zeitgenössische Musik Lübeck, und dem Komponisten Hannes Galette Seidl (*1977, Bremen), das sich 2002 in Essen zusammentat, als beide an der dortigen Folkwang-Hochschule Komposition studierten. Der Multistipendiat und mehrfach gepreiste Seidl setzte seine Studien zwischenzeitlich im IEM Graz fort und arbeitet derzeit mit dem Ensemble Modern. Als Elektroduo operieren die beiden per Analogsynthesizer und Digital-Processing oder per Laptop und der Spielumgebung COOPER sowie weiteren Elektronikbauteilen, ein Instrumentarium, mit dem sie mit Samples, Fieldrecordings und selbst gedrehter Softzware eine Reihe von kontrollierten Geräuschex- & implosionen generieren. Jeder der 8 Tracks zeichnet sich durch einen sorgfältig gewählten Herstellungsprozess oder konkreten Materialschwerpunkt aus, beim mikrophonen R5 werden Plastikfolien & Bierdosen als Klangquellen angezapft, bei R6 dienen Wasser & Körpergeräusche als Schallfolie, bei R7 spielen Insekten eine Hauptrolle und beim gedämpften R8 zusätzlich noch pulverisierte Orchestersamples. In der Reihe R1 - R8 spiegelt sich der Materialfortschritt und die wachsende Beherrschung komplexer Noise Art. Das Abstrakte und das Konkrete werden von Anfang an energisch zur Deckung gebracht, wenn dis.playce mit düsentriebhaftem Eifer den Klangraum vierdimensional bepollockt, die Geräuschmoleküle einem Elektronenbeschuss aussetzt und harsch miteinander kollidieren lässt. Neue Musik für neue Prozesse, Sonic Fiction ganz ohne Pferdeäpfelromantik, dafür mit lang ausgefahrenen Sensoren inmitten von Elektronengewittern und Teilchenhagel. (Rigobert Dittmann)

oscillate.it

Verbindung unterbrochen

Wenn man vor einigen Jahren das Telefon abnahm, hörte man dieses schrille, hochfrequente Fiepen von einem Computer. Kommunikation unentschlüsselbar für Menschen. Jedesmal wenn das passierte, dachte man, seine Ohren wären ernsthaft geschädigt, und legte auf. Aber nicht dieses Mal. Dieses Mal beginnt man, zuzuhören. Das Gehirn beginnt, Muster in dem Rauschen wahrzunehmen. Man wird merkwürdig aufgesogen, wird hineingezogen und geöffnet für eine originelle neue Schichtung verzerrter Geräusch-Artefakte. Man fühlt sich wie der zerstückelte Input eines rekursiven Algorithmus, der nichts anderes im Sinn hat als Chaos zu produzieren. „R“ ist der Name des neuen Albums des deutschen Komponistenduos dis.playce, das auf dem abenteuerlustigen Kunst-Label naivsuper erschienen ist. Mit der Hilfe ihrer Laptops, selbst geschriebener Software und diversen Elektrobauteilen lassen Hannes Seidl und Maximilian Marcoll multidimensionale Welten entstehen, die von Schwerpunkten bevölkert sind, um die diskontinuierlich immer wieder aufgebrochene und durch die akustischen Gesetze der Physik und Phantasie neu arrangierte Fragmente kreisen. Geräuschquanten, weder Teilchen noch Welle. Und wenn man am Ende nach extrem langen Phasen des über dem Boden Schwebens den Hörer auflegt, dann erscheint die Welt verschwommenerweise klar. (Lars Marstaller)

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